Railay beach

2014-11-29 @ 10:51:45 / Backpacking 14/15

Idag tog vi en longtailbåt till Railay beach som ligger i närheten. Väldigt fin strand, men brist på skugga vilket resulterade i en väldigt solbränd Hanna. Ligger för tillfället på rummet med After sun nära till hands i hopp om att det ska kännas lite bättre. Det gör det inte. Imorse var vi för övrigt duktiga nog att ställa klockan och gå upp för att springa några vändor längs stranden och avsluta med lite styrka, en grej vi förhoppningsvis kan börja göra på rutin. Men det återstår att se, och troligtvis blir det snarare en väldigt sporadiskt sak än något vanligt förekommande. Annars börjar jag bli smått rastlös och lite trött på att bara ligga på stranden, så nu ska jag komma på grejer att sysselsätta mig med de kommande dagarna innan vi lämnar Ao Nang. Hoppas ni har det bra hemma i kalla Sverige!

Lägesupdate

2014-11-28 @ 12:25:01 / Backpacking 14/15

Tre bilder från idag.
Dagarna här i Ao Nang är rätt slappa. Vi har spenderat dem på stranden fram till klockan halv tre då regnet alltid kommer. Kvällarna är lika lugna, vi strosar runt här på gatorna, äter god mat och några kvällar har vi hängt på ett barområde. I förmiddags var vi på Krabi Immigration Office och förlängde våra visum till 17 januari, skönt att ha det gjort. Sedan var det i vanlig ordning stranden som gällde, och för omväxlingsskull käkade vi "lunch". Pannkaka med nutella, balanserad kost haha. Sedan unnade jag mig en timmes massage och ryggknäckning, så himla obehagligt. Så ja, vår nuvarande livsstil är lugn och inte särskilt ansträngande.

Ao Nang, Krabi

2014-11-26 @ 04:25:01 / Backpacking 14/15

I måndags kom vi fram till Krabi för att sedan ta oss vidare ut till Ao Nang där vi nu ska stanna en vecka. Stranden här är stor och full av mycket folk jämfört med vad jag är van att se av Thailand, men det är kul att se fler turister och backpackers. Vi har inga direkta planer för vad vi ska hitta på här, men en tur till Railay är ju ganska givet och Poda Island skulle också vara kul. Vi får se helt enkelt, det är rätt skönt att bara slappa efter Bangkoks puls. Vädret är helt ok, det är ju slutet på regnperioden här så det är ganska molnigt vilket våra bleka ben tackar för. Julia har dock lyckats bränna sig redan första dagen, haha. Förhoppningsvis går det bättre idag. Nu - stranden!

Lebua at state tower

2014-11-23 @ 16:25:23 / Backpacking 14/15

Idag spenderade vi dagen på Dusit zoo och pendlade mellan att tycka synd om djuren och tycka det var helt okej. Dagens roligaste var när jag blev nockad av en gigantisk(!!!) kossa, haha. Nu på kvällen har vi nog gjort Bangkoks höjdpunkt då vi besökte Sky baren i Lebua at state tower. Den är en av världens bästa takbarer, och känd från Baksmällan 2. Det går inte att beskriva vilken utsikt det var. Vi fick dessutom en av de bästa platserna i en skön loungesoffa precis intil kanten. Bästa kvällen!

Grand Palace, Wat Pho och Khao san road

2014-11-21 @ 14:24:06 / Backpacking 14/15
Som rubriken hintar om så har vi varit på vårat bästa turisthumör idag. Vi tog Skytrain till floden för att byta till Longtailbåt upp mot vårt första stopp - Grand Palace:
Kan börja med att säga att man är tvungen att ha långbyxor och i den här värmen går det inte ens att beskriva hur varmt det blev, men vad gör man inte för lite kulturaktiviteter. Jag var i alla fall på palatset för två år sedan så jag blev inte lika fascinerad som då, men det är jäkligt mäktigt och definitivt värt ett besök. Och såklart proppat med folk. Lite lugnare med besökare var det på nästa stopp som var Wat Pho, eller den liggande Buddhan som den också kallas:
Till vänster ser ni den, och den är så makalöst stor och skitsvår att få med på bild. Även här finns det nästan lika mäktiga byggnader som vid Grand Palace. Vårt sista stopp blev Khao San road. Här hänger massa backpackers även om jag knappt lyckades få med en enda människa på bilden:
Eftersom det var över lunchtid så köpte vid Pad Thai för åtta kronor, värt. Här strosade vi i ett par timmar bland alla små stånd/affärer. Såklart blev det en öl på en av restaurangerna innan vi tog båten och Skytrain tillbaka till hotellet.

Det var roligt att uppleva dessa ställen nu när det inte är högsäsong. Jag har varit på alla tre förut men under jul/nyår och då har det varit så himla mycket folk överallt. Nu var det förhållandevis lugnt, förutom vid Grand Palace då. Sammanfattningsvis så är det tre ställen som absolut är värda att besöka om ni är i Bangkok.

Hej från Bangkok

2014-11-20 @ 12:26:12 / Backpacking 14/15

Äntligen är vi framme! Vi kom till hotellet igår kväll vid nio och har inte haft wi-fi förrän nu. Idag promenerade vi ner till Lumpini Park på förmiddagen i den sjuka värmen. Jag är glad att jag hittar hyfsat i området där vi bor så vi slapp gå fel tusen gånger, det kommer vi nog göra tillräckligt många gånger senare under resan. Hur som helst... Efter att ha gått runt ganska länge i parken promenerade vi tillbaka och bort till MBK som är ett enormt köpcenter för att köpa nya joggingskor och äta mat. Nudlar och kyckling för 12 kr/styck, inte illa. Sedan promenerade vi genom alla andra shoppingmalls och blev ledsna över att vi inte hade råd att köpa en massa kläder, haha. I-landsproblem. Nu ligger vi på hotellet och äter chips och dricker Singha. En ganska lugn dag men vi är trötta efter resan, så det passade bra. Och sämre kan man ju ha det!

@ Heathrow Airport

2014-11-18 @ 14:31:19 / Backpacking 14/15

Nu är vi officiellt på väg, och befinner oss för tillfället på Heathrow där vi mellanlandat. Har knappt sovit något varken inatt, på bussen till Arlanda eller på flyget hit så vi är skapligt slitna med tanke på att vi alltså dygnat och mer. Men inte mindre peppade för det, dock känns de kommande 24 timmarna otroligt långa. Vi längtar efter en dusch, ansiktskräm och Pad Thai. Snaaaart!

Packad och klar

2014-11-17 @ 12:41:46 / Backpacking 14/15

Kan inte fatta att vi imorgon vid den här tiden sitter på flyget, och om att vi bara om drygt tolv timmar är på väg med bussen mot Arlanda. Waaah! Vi som har planerat att vi ska göra den här resan i nästan fem år. Allt är hur som helst packat och reseoutfiten framplockad. Idag ska jag fortsätta hejdå till vänner, men framförallt mamma, pappa och Andreas. Det kan jag inte heller fatta. Det är en himla konstig dag.

Minijulafton

2014-11-12 @ 22:44:32 / Backpacking 14/15

Jag har ju inte firat svensk jul på två år och nu blir det ju ytterligare ett år utan, så ni kan ju gissa att jag saknar det. Idag smög jag därför upp medan Andreas sov och överraskade honom med julklappar/20-årspresenter eftersom att han dessutom fyller när både jag och han har åkt ( han åker till Nya Zeeland ). Det blev dock nästan värre med julsaknaden, men det var så kul att fira lite. Sedan har jag haft mitt första hejdå med Regina, och nu kommer det antagligen rulla på med hejdå-dejter. Japp, jag får det att låta som att vi ska vara borta förevigt, haha. Kvällen har jag spenderat bland alla försäkrings-, kreditkorts- och värdepapper, och så har jag packat nästan alla kläder. Det är ju inte så mycket i och för sig, men ändå. Det känns bra att vara ute i god tid för en gångs skull, heja mig! Nu är jag så taggad att det kryper innanför skinnet, vill bara ha tisdag nu nu nu.

One week to go

2014-11-10 @ 20:53:53 / Backpacking 14/15
Så om en vecka är antagligen allt nerpackat och vi räknar troligtvis ner timmarna tills bussen styr mot Arlanda. Tankar så här inför sista veckan hemma och de kommande månaderna vi inte kommer vara hemma? Många. Det är skräckblandad förtjusning blandat med ångestladdade känslor för att vara ifrån familj, vänner och pojkvän. Min fina bror som kommer hem från USA för att fira jul och jag som inte är hemma och får träffa honom. Hur jag ska kunna vara utan Andreas så länge, inte få sova ihop med honom som jag gör större delen av nätterna. Mamma och pappa som inte kommer finnas nära till hands när saker går snett, och vännerna som endast kommer gå att se via ett Skypesamtal.

Allt detta blandat med lyckan över att vi snart befinner oss i vad jag gärna kallar paradiset, att den vanligtvis kalla vintern kommer bestå av nästintill olidlig värme, turkost hav och vita stränder. Äventyr i djungeln, fantastiska tempel, fascinerande undervattensliv och världens godaste mat. Storstadsliv i Singapore, Fullmoonparty på Koh Phangan och lata dagar på min absoluta favoritö Koh Lipe. Alltihopa under en period vi själva bestämmer. Att veta att vi troligtvis kommer hem lagom till svenska sommaren, men om vi vill skulle kunna stanna ett helt år. Att den kommande tiden är en dröm som vi kan låta pågå precis hur länge vi vill.

Two weeks to go

2014-11-05 @ 16:37:57 / Backpacking 14/15
Koh Lipe 2013
Nu är denna blogg på fötter och färdig för att följa med på mitt livs antagligen största äventyr. Om två veckor befinner jag mig äntligen i en av mina favoritstäder, med min favoritkompis och på en resa genom huvudsakligen Sydostasien utan hembiljett. Here we go - tretton dagar till avresa.