Frihet i ena handen, och en värld full av möjligheter i den andra

2015-03-27 @ 07:35:21 / Backpacking 14/15

För snart ett år sedan sprang vi ut från Thoren Business School med betygen i ena handen och frihet i den andra. Det var just det som skulle vara den allra största skillnaden från alla andra år dittills. Friheten att göra precis vad vi ville av de kommande dagarna, veckorna och åren. Friheten att leva ut varenda dröm som fram till den dagen bara legat och grott inne i våra kroppar, men som nu skulle kunna slå ut i full blom. För vissa betydde studenten att gymnasiet var slut, och att högskola och universitet var nästa steg. För mig betydde det ett års resande för att få upptäcka en liten del av världen, för att sedan ta upp plugget igen. Detta har ändrats. Jag har fått mersmak på mer frihet, och fler drömmar att leva ut. Att resa har fått mig inse hur många hörn av världen som för mig fortfarande är oupptäckta, hur många människor jag ännu inte träffat och hur mycket mer jag lärt mig om livet än vad alla år i skolan gjort och någonsin kommer göra. Det är en fantastisk känsla att vara fri. Att inte veta var nästa resa bär av och var i världen jag kommer lämna mina avtryck. 

Jag skulle aldrig ge en nybliven student tipset att börja plugga direkt "för att få det gjort." Jag skulle heja på dem ut på resor världen över. Mer än gärna skulle jag köpa varsin jorden runt biljett till var och en om jag bara hade råd. Världen är som en godisbutik, det är bara att ta för sig om man är redo att betala priset. Och när priset innefattar mängder av nya vänner utspridda över jordklotet, helt fantastiska minnen, erfarenheter och ett ständigt lyckopirr i magen förstår jag inte varför man överhuvudtaget tvekar. 

Livet är så svindlande långt, och på samma gång så skrämmande kort. Vi väljer inte hur länge vi får stanna i denna värld, vi kan inte planera för det. Med andra ord borde det vara en självklarhet att leva ut varenda dröm som göms i hjärtslagen innan något annat. Då vet du att du gjorde allt du ville och drömde om, och om du fortfarande har dagar kvar på jordklotet är det bara tur för dig. Då hinner du ju göra allt annat du "borde" göra också.

Men innan dess, se till att göra något av de dagar du har. Se till att leva varenda dag, att faktiskt ta ansvaret över ditt liv. Det är ditt och bara ditt, och enbart du bestämmer vad du vill göra av det. Så se till att det blir som du vill, att du tar för dig av vad livet har att erbjuda och att du enbart låter fantasin sätta gränser för dina drömmar. Men se framförallt till att du överhuvudtaget utnyttjar den tid du blivit tilldelad, och att du njuter för varje steg. Med frihet i ena handen, och en värld full av möjligheter i den andra. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback