Om hemlängtan

2015-01-24 @ 11:24:18 / Backpacking 14/15

Jag får så mycket frågor om vi längtar hem, vad vi saknar hemma och så vidare och kan ju bara svara för mig själv. Ja, periodvis längtar jag hem väldigt mycket och det tar såklart bort njutningen i att vara på resande fot och upptäcka nya platser. Jag längtar framförallt hem när vi är på lite större turistställen där mycket alkohol, droger och annan skit förekommer. Då saknar jag trygga Sverige. Jag tror att det kommer bli mycket bättre i Australien faktiskt, att jag kommer våga slappna av mer och veta att jag är i ett land där polisen inte är i korruption med lokalbefolkningen, drinkarna på bra barer garanterat inte innehåller metanol, folk inte alltid är ute efter att lura dig och utflykter genomsyras av mer säkerhetstänk än här. 

Men framförallt längtar jag hem till Sverige där jag i alla fall har min släkt, vänner och mamma och pappa. Jag längtar efter min bror som ju bor i USA största delen av tiden, och jag längtar efter min pojkvän som är i Nya Zeeland. Jag saknar dem så att jag ibland ligger sömnlös långt in på nätterna.

Mindre viktiga saker jag saknar är att laga egen mat, att rida, sommarkvällar med antingen grillmiddag med familjen eller plocktallrik och ett glas vin på Satin. Jag saknar att inte ha hela livet i en ryggsäck emellanåt, men älskar friheten i det mestadels av tiden. Jag saknar att ligga i mjukiskläder och äta lösgodis och kolla på film med Andreas. Jag saknar att cykla, köra bil och frisk luft. 

Med det sagt så vill jag poängtera att jag 99% av tiden inte skulle vilja byta ut detta mot vanliga vardagen hemma. Allt jag saknar finns kvar när jag kommer hem, men det är heller inte konstigt att längta hem. Det här är det största jag gjort hittills, och första gången jag lämnar tryggheten hemma för att testa på äventyren i världen under en längre tid utan att mammas och pappas trygga kramar finns när det känns jobbigt.

Och som sagt, något säger mig att mitt tankesätt och resesätt lämpar sig bättre för Australien än Sydostasien, även om tiden här har varit och är magisk på alla sätt och vis. Det finns bara för mycket tid för tankarna kring hemlängtan att dyka upp under många dagar på stranden, och kanske för stor medvetenhet om all skit som finns här.

Sammanfattningsvis ser jag hemlängtan som ett tecken på att jag verkligen trivs med mina närmsta, landet jag bor i och livet jag lever där.

Kommentarer
Postat av: tommy

fina bilder =)

2015-01-26 @ 10:05:36
URL: http://investerasmart.blogg.se
Postat av: Ida

Låter som ett härligt äventyr!

2015-01-26 @ 10:22:49
URL: http://blackpurpleshadow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback